Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019

χρονοβόρα ... μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Σε μια από τις καθημερινές μου περιηγήσεις στο αγαπημένο μου μέσο κοινωνικής δικτύωσης / παρακολούθησης / φακέλωσης , το  instagram ,κατέληξα σε μια τραγική και συνάμα συγκλονιστική διαπίστωση που ήρθε μπροστά στα μάτια μου , εντελώς απροσδόκητα . Κακώς βέβαια , έπρεπε να το περιμένω...
η λεπτομερής ενημέρωση της εφαρμογής 
Ξαφνικά ένιωσα πως ήρθα αντιμέτωπη με την ανωριμότητά μου ! Διαπίστωσα ότι σε καθημερινή βάση , τακτικά και με απαρέγκλιτη συνέπεια , αφιερώνω χρόνο από την ζωή μου σε αυτό το μέσο κάνοντας scroll down ανελλιπώς και βαριεστημένα . Συχνά εντοπίζω κάποια όντως ενδιαφέρουσα ανάρτηση που με τροφοδοτεί με πληροφορίες , σκέψεις , συναισθήματα και κίνητρα , καθώς τα προφίλ που ακολουθώ είναι επιλεγμένα με κριτήριο το περιεχόμενό τους . Ωστόσο , και πάλι το να ξοδεύω τόσο χρόνο σε ένα μόνο από τα τρία - τέσσερα μέσα που διαθέτω στο smartphone μου είναι - κάπως - προβληματικό . Το ακόμα πιο εξωφρενικό είναι ότι φοβάμαι , πως αν είχα περισσότερο ελεύθερο χρόνο , θα τον διέθετα απερίσκεπτα εκεί , όπως συνάγεται από το ότι το Σάββατο και την Κυριακή που είχα ελεύθερο χρόνο , περισσότερο από τις καθημερινές , αλλά όχι και λιγότερες υποχρεώσεις , κατανάλωσα περισσότερο χρόνο εκεί , δίνοντας έως και 1 ώρα και 59 ' το Σάββατο . Αντίθετα, σήμερα που ήταν μια φορτωμένη μέρα για μένα και με λίγα mb για όσο ήμουν στα ΜΜΜ (διαδραματίζει κι αυτό το ρόλο του , καθώς σίγουρα , αν είχα απεριόριστη πρόσβαση σε instagram , θαρρώ , θα εκτινάσσονταν τα ποσοστά) διέθεσα μόλις 18' .
Σαν να αναφύεται στο μυαλό μου ο προβληματισμός που είχε καταγράψει ο σύγχρονος φιλόσοφος Παπανούτσος , στο βιβλίο του : " πρακτική φιλοσοφία " , σε ένα  απόσπασμα που πραγματεύεται το ζήτημα του ελεύθερου χρόνου , που εξοικονομείται σήμερα λόγω της καλπάζουσας τεχνολογικής ανάπτυξης και της διαχείρισης του νεοαποκτηθέντος και κερδισθέντος χρόνου από τον σύγχρονο άνθρωπο . Ας υποθέσουμε ότι μας δίνεται χρόνος ...μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ;
Αλήθεια , έτσι θα ήθελα να διαθέσω τον ελεύθερο χρόνο μου ;
Σίγουρα όχι , γιατί θυμάμαι πολύ καλά τον εαυτό μου να παραπονιέμαι και να δυσφορώ που δεν έχω ελεύθερο χρόνο να επικοινωνήσω με τα αγαπημένα μου πρόσωπα , να ζωγραφίσω μερικές σελίδες εκείνων των αγχολυτικών μπλοκ με τα ψυχεδελικά και  boho  σχέδια , να βυθιστώ σε έναν νέο διαλογισμό , ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΕΝΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ που μανιωδώς αγοράζω νέα και τελευταία "δεν προλαβαίνω " να διαβάσω , να μελετήσω εν ηρεμία τα όσα μου έχουν ανατεθεί , να φτιάξω το αγαπημένο μου γλυκό , να κάνω εκκαθάριση στο άτακτο γραφείο μου και ο κατάλογος είναι μακρύς ...
Και μετά συνειδητοποιώ ότι παρά τα όσα ήθελα να κάνω , επέλεγα να διαθέσω στο instagram την μια πολύτιμη μου ώρα.

Για να είμαι ακριβοδίκαιη, όμως , οφείλω να ομολογήσω προς υπεράσπιση μου , πως :
1) κάποια από τα λεπτά αυτής της ,κατά μέσο όρο, ώρας , θα ήταν εκ των  πραγμάτων αναξιοποίητα ,γιατί μπορεί να ήμουν όρθια σε κάποια στάση αναμένοντας ή κολλημένη στην κίνηση σε ένα περιοριστικό περιβάλλον λεωφορείου .
2) Κάποια από τα προφίλ που ακολουθώ έχουν όντως πολύ ενδιαφέρον περιεχόμενο , ακόμα και επιστημονικό,  ή  έχουν ως στόχο να προσφέρουν κίνητρα ψυχολογικής ανάτασης ή ενημερωτικό χαρακτήρα ή ακόμα και ανθρωπιστικό . Κάτι έχω κερδίσει μέσα από τις διαδικτυακές μου βόλτες στις ζωές των άλλων ,επίσης , γιατί γίνονται , άθελά τους , το υλικό της κοινωνιολογικής  παρατήρησής μου για την  παγκόσμια κοινωνία στην οποία ζω .
3) Πλέον , το instagram αναδεικνυόμενο σε κορυφαίο μέσο κοινωνικής δικτύωσης επιτελεί επιτυχώς πληροφοριακά καθήκοντα .Δεν είναι καθόλου λίγες οι φορές που μέσω τέτοιων αναρτήσεων έχω ενημερωθεί για πολύ σοβαρά δρώμενα πολιτιστικού χαρακτήρα που ήθελα να παρακολουθήσω και πιθανώς αλλιώς δε θα τα αντιλαμβανόμουν .
4) Μέσα από αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιχειρώ και επιδιώκω πάντοτε να εμπλέκομαι σε μια γόνιμη αλληλεπίδραση με συνανθρώπους μου και σε έναν εποικοδομητικό διάλογο μαζί τους .

Από την άλλη , όλα τα αρνητικά που συνεπάγεται η έκθεσή μου σε ένα τέτοιο περιβάλλον με εμένα να εκθέτω ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες  μου ή να επηρεάζομαι από τις στιγμές τρίτων που επιλέγουν να μοιραστούν στα προφίλ τους ή να βάλλομαι υπόγεια και ύπουλα από καταιγισμό διαφημίσεων είναι γνωστά και δε θα προβώ σε εκθεσιακή γ λυκείου ανάλυσή τους .
Ίσως φαίνεται αναπόφευκτο να μην εμπλακείς έστω μακροπρόθεσμα σε κάποιο από όλα αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , ίσως να έχει παραχθεί πολλή και περιττή καταστροφολογία και κινδυνολογία  γύρω από αυτά , ίσως έχω διαπράξει το πιο σημαντικό λάθος της ζωής μου παρέχοντας την εισβολή στην προσωπική μου ζωή αμαχητί σε κάποιους που τρέφουν την δύναμή τους από την αφέλειά μου και ίσως επιζήσουν μόνο όσοι κρατάνε ακόμα σθεναρά αντιστάσεις και τα ιδεολογικά τους κάστρα απόρθυτα ...
Δεν γνωρίζω , ποια θα μπορούσε να είναι η εξέλιξη όλης αυτής της νέας συνθήκης που παράγει ιλιγγιωδώς big data , αλλά γνωρίζω αναμφίβολα πως πρέπει να θέσω νέα όρια στον εαυτό μου και να περιορίσω στο ελάχιστο τον χρόνο που διαθέτω σε αυτά . Αντιστρόφως , πρέπει να τον προσφέρω σ'όλες εκείνες τις δραστηριότητες που θέλω να κάνω και προφασίζομαι πως δεν προλαβαίνω !!!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου